Festivalul de Arte Performative Timișoara 2017 (FAPT)

Festivalul de Arte Performative Timișoara (FAPT) s-a lansat în 2015 ca un eveniment proaspăt și amplu prin colecția de spectacole internaționale prezentate, semnate de artiști cu discursuri puternice, majoritatea din dansul contemporan. Prima ediție a propus publicului în primul rând un moment de reflecție asupra trecutului recent. În 2016, festivalul a explorat în principal teme autobiografice, legate de fragilitate și violență în spațiul public și intim.

În 2017, FAPT readuce pe scenă profesioniști și amatori (vezi latinescul amāre, care înseamnă a iubi, a face un lucru din plăcere, din dragoste). Este una dintre direcțiile deja consacrate trasate de FAPT, dacă e să ne amintim de „Collective jumps“ al Isabellei Schad din 2015, unde dansatori profesioniști au făcut corp comun cu actori locali, profesioniști sau amatori, sau de spectacolul „School of Moon“ al coregrafului Eric Minh Cuong Castaing, din 2016, în care a existat o combinație între adulți și copii de vârste și pregătiri artistice diferite.

Anul acesta, publicul timișorean are posibilitatea să fie parte din spectacolul „Sacre du printemps” („Ritualul primăverii”), formulat de una dintre cele mai importante coregrafe de dans contemporan, Pina Bausch, într-o montare propusă de Roger Bernat. Regizor la bază, Bernat este prezent anul acesta la Timișoara și cu „Domini public”, în care protagoniștii sunt înșiși spectatorii. „Domini public” este o acțiune coregrafică în continuă transformare, în funcție de opțiunile personale ale celor care participă în spectacol, dar și de structurile sociale și istorice ale locului.

Ce înseamnă dimensiunea socială a spațiului, spațiul contradictoriu, sunt întrebări pe urma cărora a mers Simona Deaconescu în spectacolul „Counterbody”. Opt dansatori energici deschid FAPT 2017 cu acest performance foarte vizual.

Colaborarea lui Jefta van Dinther cu Thiago Granato în spectacolul „This is Concrete”, ne atrage în intimitatea a două corpuri care explorează, pe puternice vibrații de sunet, granița dintre fuziunea fizică și fuziunea socială, dintre sex și dans, dintre simbioză și parazitism.

România în trauma post-revoluționară este fundalul pe care Mădălina Dan și Sergiu Matiș își trăiesc istoria în comun, parcursul prin dans pornit în anii ’90 în școli de coregrafie din Cluj și București. „All that mattered” este o producție a Festivalului de Arte Performative din 2015, dezvoltată într-o formă nouă la Berlin și invitată să articuleze finalul ediției 2017 a festivalului.

FAPT găzduiește anul acesta pentru prima dată un workshop de coregrafie și teatru pedagogic pentru copii, inițiat de Modjgan Hashemian și Oana Cîrpanu, precum și un workshop de mișcare pentru actori și dansatori amatori sau profesioniști propus de coregraful și dansatorul Shantí Vera. Ambele workshop-uri vor avea prezentări publice.

Trecutul recent, autobiografia ca investigație scenică, interacțiunea dintre profesioniști și amatori, coregrafia socială, corpul ca actor politic sunt teme recurente ale Festivalului de Arte Performative Timișoara. Ele se reflectă mai accentuat sau mai nuanțat în fiecare ediție a festivalului. În 2017, spectacolele se reunesc la granița spațiului intim cu cel public, în care expunerea corpului este o formă de fragilitate asumată: cât din ceea ce suntem ne privește (doar) pe noi? Cât din ceea ce suntem îi privește (și) pe ceilalți? (Ciprian Marinescu, curator)

Mai multe informații pe pagina de facebook a evenimentului!

AFIS_2017

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *